fbpx

Op zoek naar het perfecte WordPress-thema? Dan heb je geluk. Hieronder vind je een gedetailleerde gids voor het aanschaffen van WordPress thema’s via  ThemeForest. Dit is een van de meest populaire plaatsen om thema’s voor je website te kopen. Lees hieronder enkele essentiële tips om ervoor te zorgen dat je niet eindigt met een miskoop.

Bij het bouwen van een succesvolle website is je gekozen thema een van de belangrijkste stukjes van de puzzel. Een thema is immers primair verantwoordelijk voor zowel het ontwerp van een website, als de functionaliteit ervan.

Met andere woorden, het kopen van een thema is geen beslissing die je lichtzinnig moet opvatten. In plaats daarvan wil je al je opties afwegen voordat je een keuze maakt- en, wat opties betreft, is ThemeForest een site die echt niet te verslaan is.

Dus leun achterover, ontspan en geniet, want Mr. Webdesign vertelt je alles wat je moet weten over het kopen van thema’s op ThemeForest.

Wat is ThemeForest?

ThemeForest werd gelanceerd in 2008 en is ’s werelds populairste WordPress-themamarkt, waar WordPress-thema-ontwikkelaars worden gekoppeld aan hongerige kopers. ThemeForest maakt deel uit van de  Envato Market- familie (verenigd in 2014), die ook de nu extreem bekende WordPress plugin-marktplaats, CodeCanyon omvat.

 

WordPress thema's via Themeforest

Vanwege de populariteit is ThemeForest een van de beste manieren voor WordPress-ontwikkelaars om de kost te verdienen. Ontwikkel een thema, upload het naar ThemeForest en verkoop je thema aan een enorm publiek aan WordPress bouwers. Afhankelijk van of ze exclusief via ThemeForest verkopen en wat hun verkoopvolume is, verdienen thema-ontwikkelaars ergens tussen de 45% en 87,5% van hun omzet.

Hoewel de financiële gegevens van Envato niet openbaar worden gemaakt, zijn de beschikbare statistieken absoluut onthutsend. In 2014 werd onthuld dat Envato een kwart miljard dollar had betaald aan zijn verkopers, waarbij 48 van de verkopers voor meer dan $ 1 miljoen aan verkopen hadden gegenereerd. En in 2017 verdiende Envato maar liefst $ 29,4 miljoen aan nettowinst.

Vanuit het perspectief van een themakoper – de belangrijkste focus van dit bericht – heb je keuze te over. ThemeForest heeft een indrukwekkend aantal van meer dan 12.000 WordPress-thema’s op de site staan. Meestal kosten deze thema’s ongeveer €55,-.

Aan de slag: WordPress thema’s vinden

Met zoveel thema’s om uit te kiezen, is het steeds moeilijker geworden om het juiste thema voor jouw website te vinden. Uit eigen ervaring weten wij dat je al gauw enkele uren bezig bent om de juiste te vinden. Bij Mr. Webdesign is dit proces inmiddels efficiënter gemaakt door te werken met een aantal vaste thema’s. De keuze voor het thema is uiteindelijk afhankelijk van de wens van onze opdrachtgevers. 

ThemeForest is echter uitgerust met een aantal functies om je te helpen bij het vinden van de perfecte thema. 

Om te beginnen ondersteunt ThemeForest een handige zoekfunctie, waarmee je thema’s kunt vinden op basis van jouw sleutelwoorden. Thema’s zijn ook verdeeld over 14 categorieën op het hoogste niveau (bedrijfsthema’s, blogthema’s, e-commerce-thema’s, enzovoort), die het eenvoudiger zouden moeten maken om iets geschikts te vinden.

Nadat je een eerste zoekopdracht (of categorieën selectie) hebt uitgevoerd, krijg je van ThemeForest een lange lijst met relevante thema’s te zien. Om het nog makkelijker voor je te maken, kan je deze thema’s sorteren op basis van vijf criteria. Deze worden boven de zoekresultaten vermeld. 

  • Bestsellers
  • Nieuwste
  • Best beoordeelde
  • Trending
  • Prijs

WordPress via themeforest - filtering

Om je lijst nog verder in te korten, biedt ThemeForest ook een gebruiksvriendelijke filtersysteem, dat je links van de hoofdlijst met thema resultaten vindt. Je kunt de lijst filteren op basis van:

  • Categorie
  • Tags
  • Prijs
  • Verkoop
  • Algemene beoordeling
  • Datum toegevoegd
  • Software versie (nuttiger voor niet-WordPress sjablonen)
  • Compatibiliteit (bijv. thema’s die compatibel zijn met WooCommerce)

Nadat de lijst gesorteerd en gefilterd is, zou je nu veel meer overzicht moeten hebben met betrekking tot de thema die bij je past.

Natuurlijk, als je daar echt geen tijd voor hebt (of als je het al hebt geprobeerd en om welke reden dan ook je nog steeds geen keus kan maken), kun je altijd naar de populairste WordPress thema’s van ThemeForest gaan. Deze vind je op de bestsellerspagina

Voordat je koopt: de juiste WordPress thema’s kiezen

Na het selecteren van de criteria die je wilt gebruiken om de potentiële thema’s te beperken, is het tijd om meer in detail te treden. In dit gedeelte bespreek ik enkele specifieke dingen om naar te kijken als je een thema overweegt:

Bekijk de demo site

Elk thema op ThemeForest heeft een live preview – een handig hulpmiddel waarmee je een thema in actie kunt zien op een voorgeconfigureerde website, die de belangrijkste functies en functionaliteiten demonstreert.

De live preview geeft je ook de mogelijkheid om enkele van de instellingen van een thema te testen, zoals het veranderen van het kleurenschema of het proberen van verschillende lay-outs en achtergronden. Het is de moeite waard om deze aanpassingen uitvoerig te testen, omdat dit je een beter idee geeft van hoe een thema eruit zal zien wanneer het is uitgerust met jouw branding.

 

Als je een demo-site bekijkt, is het ook verstandig om deze tevens op een mobiel apparaat te openen op een mobiel apparaat. Het is geen verrassing meer dat tegenwoordig ongeveer de helft van het internetverkeer op mobiele apparaten wordt uitgevoerd. Dus ook op deze apparaten wil je ervoor zorgen dat je website er geweldig uit komt te zien. 

Bekijk de details in de zijbalk

Wanneer je op een thema klikt in Themeforest krijg je ook een zijbalk te zien. Deze balk biedt zeer waardevolle informatie om je te helpen bij de juiste beslissing. 

  • Aantal verkopen – als een thema met duizenden verkoopt, is het waarschijnlijk een goed thema, en de ontwikkelaar zal de middelen hebben om het thema bij te werken en ook te blijven verbeteren.
  • Beoordeling – goede thema’s zullen hoge beoordelingen aantrekken en vice versa (let ook op het aantal beoordelingen).
  • Laatst bijgewerkt – een WordPress-thema dat al een tijdje geen update heeft gehad, is gevoeliger voor beveiligingsproblemen en compatibiliteitsproblemen. Als het meer dan zes maanden geleden is sinds de laatste update, is dat geen goed teken.
  • Opmerkingen – minder belangrijk dan vroeger, maar het opmerkingen gedeelte is een goede plek om te zoeken naar meer gedetailleerde gedachten van kopers. Het geeft je ook inzicht in hoe responsief de ontwikkelaar is en hoe deze in het algemeen met problemen omgaat.

 

Lees de beschrijving

Het loont ook om de verkoopbeschrijving op de productpagina van het thema te lezen. Dit is waar de auteur de belangrijkste functies opsomt en eventuele extra plugins deelt – sommige thema’s bevatten bijvoorbeeld verschillende premium plug-ins in de prijs, soms met een waarde van meer dan $100.

Je vindt ook andere relevante informatie, zoals compatibiliteit met WordPress-plugins en of de afbeeldingen al dan niet zijn opgenomen.

Ondersteuning

Het is gemakkelijk om te denken: Hey, ik weet al hoe ik WordPress moet gebruiken – het is niet zo moeilijk. Ik heb geen hulp nodig, dus wat maakt ondersteuning echt uit? Helaas gaan dingen soms kapot, of misschien kun je het thema niet zo instellen als je had gehoopt. In een dergelijk scenario is de thema-ontwikkelaar verreweg de meest gekwalificeerde hulpbron.

In 2020 worden alle thema’s geleverd met zes maanden ondersteuning van de ontwikkelaar die is inbegrepen in de aankoopprijs. Je hebt ook de optie om die ondersteuning te verlengen tot 12 maanden voor een extra vergoeding. Deze extra kosten zijn afhankelijk van de catalogusprijs van het thema – meestal is het ongeveer 30% van de catalogusprijs om de ondersteuning uit te breiden.

Binnen deze ondersteuningsperiode is de auteur toegewijd aan het beantwoorden van vragen over hoe het thema werkt, de functies ervan en hoe specifieke functionaliteiten kunnen worden ingesteld. 

Sommige thema-ontwikkelaars bieden ondersteuning rechtstreeks via de Envato-opmerkingen sectie, terwijl anderen hun eigen website en een forum / ticketsysteem gebruiken. Sommigen doen beide.

Bestverkopende WordPress-thema’s

Als je niet zeker weet welk thema je moet kopen, raden we je aan de lijst met bestsellers te bekijken.

Dit zijn de thema’s die al honderdduizenden exemplaren hebben verkocht. Dat wil niet zeggen dat ze noodzakelijkerwijs de ‘beste’ thema’s op ThemeForest zijn – en het is zeker niet om te zeggen dat ze noodzakelijkerwijs de beste thema’s voor jouw website en bedrijf zijn. Maar deze WordPress thema’s zijn vaak wel het meest compleet, ze bevatten bijvoorbeeld een combinatie van stijlvolle ontwerpen, een overvloed aan functionaliteit en sterke gebruikersbeoordelingen.

Het is veilig om te zeggen dat de ontwikkelaars van een thema met een groot aantal gebruikers veel feedback hebben gehad, aanzienlijke inspanningen hebben geleverd om fouten weg te werken en gemotiveerd zullen zijn om het thema de komende jaren te blijven ontwikkelen en verbeteren.

Een belangrijk ding om op te merken over bestverkopende thema’s op ThemeForest is dat ze bijna allemaal multifunctioneel zijn. Dit betekent dat ze allemaal worden geladen met enorm veel aanpassingsopties, de mogelijkheid om meerdere lay-outs te maken en verschillende ingebouwde functies die je meestal niet zult vinden in hun eenvoudiger tegenhangers (zoals ingebouwde drag-and-drop) paginabouwers.  Dit geldt vaak voor het punt dat ze veelzijdig genoeg zijn om in vrijwel elke niche te worden gebruikt – waardoor ze vaak populair zijn bij webdesign bureaus en freelancers die websites bouwen voor klanten.

Hier is een kort overzicht van enkele van de meest populaire WordPress-thema’s van ThemeForest – die hun ontwikkelaars allemaal meer dan $ 1 miljoen aan inkomsten hebben opgeleverd.

AVADA 

Prijs: $ 60 | Live demo

– door ThemeFusion.

X THEMA 

Prijs: $ 59 | Live demo |

– door Themeco.

ENFOLD 

Prijs: $ 60 | Live demo

– door Kriesi.

BETHEME 

Prijs: $ 59 | Live demo

– door Muffin Group.

JUPITER 

Prijs: $ 59 | Live demo |

– door Artbees.

De nadelen van WordPress thema’s via ThemeForest kopen

Ondanks het aantal klanten dat bij ThemeForest koopt, is het niet universeel populair, en er zijn een paar nadelen aan het kopen via deze marktplaats.

Het eerste (en grootste) nadeel is kwaliteit: ThemeForest heeft van oudsher zowat elke WordPress-ontwikkelaar een platform gegeven om thema’s te verkopen, en niet allemaal zijn van even goede kwaliteit

Hoewel ThemeForest richtlijnen heeft opgesteld voor de code, beveiliging en meer van een thema, heeft ThemeForest nog steeds een beetje een reputatie voor opgeblazen, slecht gecodeerde thema’s. Je kunt de kans op een dergelijk thema minimaliseren door de bovenstaande tips te volgen, zoals het controleren van de beoordelingen en de laatst bijgewerkte datum.

Een andere kritiek op ThemeForest is themalock -in – een scenario dat vaak voorkomt bij enkele van de super-veelzijdige multifunctionele thema’s die we al hebben genoemd.

Wanneer je een multifunctioneel thema kiest, heb je een bijna onbeperkte mate van flexibiliteit – in termen van lay-outs, aanpassingsopties en functies. Om al deze opties te gebruiken, hangt het thema meestal echter sterk af van op maat gemaakte shortcodes of op maat gemaakte paginabouwers.

De problemen doen zich voor wanneer je jouw thema later wilt wijzigen, omdat het nieuwe thema dat je kiest de shortcodes of inhoud van de paginabouwer niet herkent. In plaats daarvan worden ze op de pagina weergegeven als nutteloze code (in plaats van wat de shortcode ook is ontworpen om te laten zien), en al die mooie lay-outs die je urenlang hebt gemaakt, worden met een paar klikken gereduceerd tot een grote hoop van rotzooi. Oops!

Helaas, tenzij de thema-ontwikkelaar de shortcodes of paginabuilder als een afzonderlijke plug-in opneemt, kan dit niet worden omzeild.

Een laatste, en helaas veel voorkomende opmerking over veel ThemeForest-thema’s is dat sommige nieuwe ontwikkelaars een thema zullen uploaden, een hoop verkopen zullen doen en dan er geen aandacht meer aan schenken – dat wil zeggen dat ze deze niet blijven ontwikkelen en bijwerken (vooral als de genoemde thema’s niet zzo populair zijn.

Als het thema goed is gemaakt, hoeft dit geen probleem te zijn, maar het is de moeite waard om te overwegen of je van plan bent om het thema nog jaren te gebruiken, omdat je misschien merkt dat het uiteindelijk onstabiel en / of verouderd wordt. Er is geen garantie hiertegen, maar als je een beetje onderzoek doet naar de auteur (door te kijken naar hun geschiedenis, huidige portfolio, enzovoort), kun je de kans dat het gebeurt beperken.

Een andere goede indicator is het aantal verkopen dat het thema heeft gedaan, omdat populaire thema’s tot op zekere hoogte waarschijnlijk langer blijven bestaan.

Laatste gedachten

Als je op zoek bent naar een nieuw WordPress-thema, zou het bijna idioot zijn om ThemeForest uit te sluiten. Je hoort misschien wat gerommel over kwaliteitsproblemen, maar als je vasthoudt aan de hoog gewaardeerde, gevestigde thema’s, kan er niet echt veel fout gaan. Deze thema’s verkopen om een ​​reden goed.

Het belangrijkste verkoopargument van ThemeForest is natuurlijk selectie. En met meer dan 12.000 beschikbare WordPress-thema’s is er echt iets voor iedereen!

Gebruik je – of heb je eerder – ThemeForest gebruikt? Laat je ons weten wat jij ervan vindt?

 

Leave a Reply